DOI: https://doi.org/10.24919/2313-2094.6/38.121499

PECULIARITIES OF TEACHING ENGLISH AS A FOREIGN LANGUAGE IN THE PROCESS OF PROFESSIONAL PREPARATION OF FUTURE SPECIALISTS BY MEANS OF INDEPENDENT LEARNING

Liliia Kobylianska, Kvitoslava Matiichuk

Анотація


КОБИЛЯНСЬКА Лілія – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки та соціальної роботи, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, вул. Коцюбинського, 2, Чернівці, 58012, Україна (laila_196625@rambler.ru)

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6872-9266

ResearcherID: http://www.researcherid.com/rid/D-9112-2016  

МАТІЙЧУК Квітослава – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри соціальних та філологічних дисциплін, Буковинський університет, вул. Дарвіна, 2, Чернівці, 58012, Україна (kvitka0510@gmail.com)

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3164-7937

ResearcherID: http://www.researcherid.com/rid/D-8768-2018

DOI: https://doi.org/10.24919/2313-2094.6/38.121499

Бібліографічний опис статті: Kobylianska, L., Matiichuk, K. (2018). Peculiarities of teaching English as a foreign language in the process of professional preparation of future specialists by means of independent learning. Людинознавчі студії: зб. наук. праць ДДПУ імені Івана Франка. Серія «Педагогіка», 6/38, 193–207. doi: 10.24919/2313-2094.6/38.121499.

Історія статті

Одержано: 8 листопада 2017

Прорецензовано: 5 січня 2018

Подано до редакції: 15 лютого 2018

Доступ он-лайн: 5 квітня 2018

 

Анотація. У той час як Україна перебуває на шляху інтеграції до Європи, головною особливістю організації навчальної діяльності студентів є самостійна робота. Самостійна робота студентів іноземною мовою повинна сприяти розвитку їхніх когнітивних здібностей, таких як спостереження, зацікавлення, логічне мислення, творча активність та розвиток необхідності постійної самоосвіти. Для успішного управління самостійною роботою необхідні такі передумови: психологічна готовність студентів; готовність викладача керувати і постійно оцінювати індивідуальну роботу; вміння студентів вибирати відповідні методи і методики самостійного навчання та оцінювати результати своєї роботи; навчальні матеріали для самостійного навчання, адаптовані до потреб курсу іноземною мовою; час для опрацювання завдань на самостійну роботу; усвідомлення та виправлення помилок.

Організація навчального процесу в університетах включає у себе розподіл самостійної роботи студентів на аудиторну та позааудиторну. Основна увага приділяється активним методам навчання, позаяк вони стимулюють інтелектуальні емоції студентів та заохочують активну психічну діяльність. Активні технології навчання можна класифікувати на імітаційні та неімітаційні. Неімітаційні форми і методи включають лекції з розвʼязанням проблем, лабораторні роботи, семінари-дискусії, інформаційно-просвітницькі семінари, програмоване навчання, курсову роботу та дипломну роботу. Імітаційні технології включають симуляцію та імітаційну гру.

Ефективність вивчення іноземної мови повʼязана з формуванням когнітивних мотивів студентів. У створенні навчальної мотивації інтерес відіграє особливо важливу роль, оскільки він стає мотивом творчої активності та пошуку. Слід підкреслити, що важливою умовою пізнавальної діяльності людини у вивченні іноземної мови є наявність уваги. Для того, щоб контролювати увагу аудиторії, необхідно враховувати низку особливостей уваги: ступінь концентрації, розподіл уваги, наполегливість або відволікання.

Памʼять також відіграє важливу роль в інтелектуальній та практичній діяльності людини. Найбільш відповідним типом памʼяті для вивчення іноземної мови з комунікативною метою є памʼять з домінуючим слуховим компонентом. Найважливішими характеристиками памʼяті є тривалість, швидкість запамʼятовування, точність, швидкість відтворення та потужність. Навчання памʼяті повинно гармонійно вписуватися у систему освіти, і слід враховувати вплив таких факторів, як мотивація, емоції, ставлення до навчання, інтереси, особистість, рівень розвитку та стан здоровʼя на продуктивність памʼяті.


Ключові слова


активні методи навчання, англійська мова, іноземна мова, студенти, памʼять, мотивація

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Antonova, E.B. (1979). Perspektivnye puti intensifikatsii uchebnogo protsessa na starshykh kursakh v usloviyakh zaochnogo obucheniya inostrannomu yazyku [Promising ways of intensification of the educational process for the senior students of an extramural foreign languages department]. Zbornik nauchnykh trudov MGU – Collection of scientific papers of Moscow State University, 146, 3–23 [in Russian].

Balinskaya, V.I. (1958). Rabota nad orfografiey na I kurse pedagogicheskogo instituta inostrannych yazykov [Work on spelling at the First Course of Foreign Languages Pedagogical Institute]. Uchonye zapiski LGU – Scientific notes of Leningrad State University (Vol. 157, pp. 137–157) [in Russian].

Boichenko, L. (2007). Motyvatsiia navchalnoi diialnosti [Learning motivation]. Zavuch – The teacher, 11 (445), 1–8 [in Ukrainian].

Vergasov, V.M. (1979). Aktivizatsiya myslitelnoy deyatelnosti studenta v vysshey shkole [Activation of mental activity of a student in high school]. Kiev: Vyshchaya shkola [in Russian].

Gushchina, T.I. (1976). K voprosu ob organizatsii auditornykh zanyatiy po inostrannomu yazyku na I etape obucheniya v neyazykovom vuze [On the question of the organization of in-class foreign language teaching on the 1st stage of training in a not language high school]. Metodika prepodavaniya inostrannykh yazykov v vuze – Methodology of teaching foreign languages in the university, 107, 13–25 [in Russian].

Danilov, M.A. (1961). Vospitanie u shkolnikov samostoyatelnosti i tvorcheskoy aktivnosti v protsesse obucheniya [Developing studentsʼ independence and creativity in the learning process]. Sovetskaya pedagogika – Soviet pedagogy, 8, 8–12 [in Russian].

Zalesskaya, O.P. (1965). Sistema ustnykh uprazhneniy dlya samostoyatelnoy raboty na I kurse [System of communicative exercises for individual work in the first course]. Voprosy metodiki prepodavaniya inostrannykh yazykov – Questions of the methodology of teaching foreign languages (pp. 174–184) [in Russian].

Isayeva, G.T., Lubina, N.G., & Kvitkovskaya, L.I. (1990). Organizatsiya i metodika provedeniya situatsionnoy igry na prakticheskom zanyatii po inostrannomu yazyku [Organization and methodology of conducting a situational game in a practical lesson in a foreign language]. Problemy optimizatsii obucheniya inostrannym yazykam v vuze – The problems of optimizing the teaching of foreign languages in the university, 20, 20–29 [in Russian].

Isaieva, S.D. (2006). Formuvannia piznavalnoi aktyvnosti studentiv u protsesi navchannia inozemnoi movy [Formation of cognitive activity of students in foreign languages teaching]. Naukovyi visnyk Natsionalnoho ahrarnoho universytetu – Scientific herald of the National Agrarian University, 99, 251–254 [in Ukrainian].

Karpov, I.V. (1950). O vzaimosvyazi psikhologii i metodiki v obuchenii inostrannym yazykam [The relationship between psychology and methodology in foreign languages teaching]. Inostrannye yazyki v shkole – Foreign languages at school, 6, 70–74 [in Russian].

Karpova, K.I. (1988). Vidy samostoyatelnoy raboty studentov i ee obespechenie [Types of independent work of students and its provision]. Problemy upravleniya samostoyatelnoy rabotoy studentov v usloviyakh perestroyki vysshego obrazovaniya: tezisy dokladov Respublikanskoy nauchno-metodicheskoy konferentsii Problems of management of independent work of students in the conditions of restructuring of higher education: Abstracts of Papers of the Republic scientific-methodological conference (pp. 68–70) [in Russian].

Levchenko, T.I. (2002). Rozvytok osvity ta osobystosti v riznych pedahohichnykh systemakh [Education and personality development in different educational systems]. Vinnytsia: Nova Knyha [in Ukrainian].

Lezer, F. (1979). Trenirovka pamyati [Memory training]. Moskva: Mir [in Russian].

Makashova, G.A. (1965). Osnovnye psikhologicheskie printsipy obucheniya ustnoy rechi na inostrannom yazyke [Basic psychological principles of teaching speaking in a foreign language]. Metodika prepodavaniya inostrannykh yazykov i filologii – Teaching methods of foreign languages and philology, 2, 3–49 [in Russian].

Maksimuk, L., & Levonyuk, L. (2017). Formirovanie professionalnoy kompetentnosti studentov v protsesse professionalno-orientirovannogo obucheniya inostrannomu yazyku v neyazykovom vuze [Formation of Studentsʼ Professional Competence in the Process of Professionally-Oriented Foreign Language Teaching in the Nonspecialized Institution]. Liudynoznavchi studii. Seriia «Pedahohika» – Human Studies. Series of «Pedagogy», 4/36, 166–176 [in Russian].

Mashkina, L. (2005). Innovatsiini tekhnolohii navchannia u systemi vyshchoi pedahohichnoi osvity [Innovative technologies of teching in higher education]. Pedahohika ta psykholohiia – Pedagogy and psychology, 245, 126–135 [in Ukrainian].

Petrova, L.P. (1990). Aktivnye metody obucheniya na zanyatiyakh po inostrannym yazykam [Active methods of teaching in lessons in foreign languages]. Problemy optimizatsii obucheniya inostrannym yazykam v vuze – The problems of optimizing the teaching of foreign languages in the university, 20, 9–13 [in Russian].

Slavina, G.I. (1970). K voprosu o faktorakh, opredelyayushchikh ovladenie chteniem spetsialnoy literatury na inostrannom yazyke [The factors that determine the mastery of reading the professional literature in a foreign language]. Voprosy metodiki prepodavaniya inostrannykh yazykov v shkole i v vuze – Questions of the methodology of teaching foreign languages at school and at a university, 392, 15–163 [in Russian].

Soldatenko, M.M. (2006). Teoriia i praktyka samostiinoi piznavalnoi diialnosti [Theory and practice of independent cognitive activity]. Kyiv: Vyd-vo NPU imeni M.P. Drohomanova [in Ukrainian].

Chernilevskiy, D.V. (2002). Didakticheskie tekhnologii v vysshey shkole [Didactic technologies in higher education]. Moscow: Yunita [in Russian].

Yakovleva, A.I. (1959). Prepodavanie inostrannogo yazyka v spetsgruppakh [Foreign language teaching in special groups]. Uchenye zapiski MGU – Scientists note of MSU, 269, 24–44 [in Russian].

Crosson, A., & Lesaux, N. (2013). Does knowledge of connectives play a unique role in the reading comprehension of English learners and English-only students? Journal of Research in Reading, 36, 241–260. doi: 10.1111/j.1467-9817.2011.01501.x [in English].

Hart, J. (2012). Academic Language for English Language Learners and Struggling Readers: How to Help Students Across Content Areas. TESOL Quarterly, 46, 420–422. doi: 10.1002/tesq.28 [in English].

Studer, P. (2015). Coping with English: studentsʼ perceptions of their teachersʼ linguistic competence in undergraduate science teaching. International Journal of Applied Linguistics, 25, 183–201. doi: 10.1111/ijal.12062 [in English].


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Антонова, Е.Б. (1979). Перспективные пути интенсификации учебного процесса на старших курсах в условиях заочного обучения иностранному языку. Сборник научных трудов МГУ, 146, 3–23.

Балинская, В.И. (1958). Работа над орфографией на 1 курсе педагогического института иностранных языков. Ученые записки ЛГУ (Т. 157, c. 137–157).

Бойченко, Л. (2007). Мотивація навчальної діяльності (методичний семінар-тренінг із використанням методів інтерактивного навчання). Завуч, 11 (445), 1–8.

Вергасов, В.М. (1979). Активизация мыслительной деятельности студента в высшей школе. Киев: Вища школа, 215 с.

Гущина, Т.И. (1976). К вопросу об организации аудиторных занятий по иностранному языку на 1-ом этапе обучения в неязыковом вузе. Методика преподавания иностранных языков в вузе: науч. труды, 107, 13–25.

Данилов, М.А. (1961). Воспитание у школьников самостоятельности и творческой активности в процессе обучения. Советская педагогика, 8, 8–12.

Залесская, О.П. (1965). Система устных упражнений для самостоятельной работы на 1 курсе. Вопросы методики преподавания иностранных языков (с. 174–184).

Исаева, Г.Т., Любина, Н.Г., & Квитковская, Л.И. (1990). Организация и методика проведения ситуационной игры на практическом занятии по иностранному языку. Проблемы оптимизации обучения иностранным якзыкам в вузе, 20, 20–29.

Ісаєва, С.Д. (2006). Формування пізнавальної активності студентів у процесі навчання іноземної мови. Науковий вісник Національного аграрного університету, 99, 251–254.

Карпов, И.В. (1950). О взаимосвязи психологии и методики в обучении иностранным языкам. Иностранные языки в школе, 6, 70–74.

Карпова, К.И. (1988). Виды самостоятельной работы студентов и ее обеспечение. Проблемы управления самостоятельной работой студентов в условиях перестройки высшего образования: тезисы докладов Республ. науч.-метод. конф. (с. 68–70). Рига.

Левченко, Т.І. (2002). Розвиток освіти та особистості в різних педагогічних системах. Вінниця: Нова Книга, 510 с.

Лезер, Ф. (1979). Тренировка памяти. Москва: Мир, 151 с.

Макашова, Г.А. (1965). Основные психологические принципы обучения устной речи на иностранном языке. Сб. статей по методике препод. иностр. языков и филол., 2, 3–49.

Максимук, Л., & Левонюк, Л. (2017). Формирование профессиональной компетентности студентов в процессе профессионально-ориентированного обучения иностранному языку в неязыковом вузе. Людинознавчі студії: зб. наук. праць ДДПУ імені Івана Франка. Серія «Педагогіка», 4/36, 166–176.

Машкіна, Л.А. (2005). Інноваційні технології навчання у системі вищої педагогічної освіти. Зб. наук. праць Чернівецького нац. ун-ту. Серія: Педагогіка та психологія, 245, 126–135.

Петрова, Л.П., Мысик, Л.В., & Патрушева, Ж.Л. (1990). Активные методы обучения на занятиях по иностранным языкам. Проблемы оптимизации обучения иностранным языкам в вузе, 20, 9–13.

Славина, Г.И. (1970). К вопросу о факторах, определяющих овладение чтением специальной литературы на иностранном языке. Вопросы методики преподавания иностранных языков в школе и в вузе: уч. записки, 392, 15–163.

Солдатенко, М.М. (2006). Теорія і практика самостійної пізнавальної діяльності. Київ: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 198 с.

Чернилевский, Д.В. (2002). Дидактические технологии в высшей школе: учеб. пособие. Москва: Юнити, 437 с.

Яковлева, А.И., & Харьковский, З.С. (1968). Преподавание иностранного языка в спецгруппах. Ученые записки МГУ, 269, 24–44.

Crosson, A., & Lesaux, N. (2013). Does knowledge of connectives play a unique role in the reading comprehension of English learners and English-only students? Journal of Research in Reading, 36, 241–260. doi: 10.1111/j.1467-9817.2011.01501.x.

Hart, J. (2012). Academic Language for English Language Learners and Struggling Readers: How to Help Students Across Content Areas. TESOL Quarterly, 46, 420–422. doi: 10.1002/tesq.28.

Studer, P. (2015). Coping with English: studentsʼ perceptions of their teachersʼ linguistic competence in undergraduate science teaching. International Journal of Applied Linguistics, 25, 183–201. doi: 10.1111/ijal.12062.





ISSN 2313-2094 (print); e-ISSN 2413-2039