DOI: https://doi.org/10.24919/2313-2094.7/39.140938

THE CONCEPTUAL ANALYSIS OF THE CONCEPT «EDUCATION»

Mariana Sokol

Анотація


СОКОЛ Марʼяна – кандидат філологічних дисциплін, Тернопільський державний медичний університет, вул. Качали, 1/41, Тернопіль, 46000, Україна (maryanasokol@ukr.net)

ORCID: http://orcid.org/0000-0003-3876-026X

ResearcherID: http://www.researcherid.com/rid/G-4104-2018

DOI: https://doi.org/10.24919/2313-2094.7/39.140938

Бібліографічний опис статті: Sokol, M. (2018). The conceptual analysis of the concept «education». Людинознавчі студії: зб. наук. праць ДДПУ імені Івана Франка. Серія «Педагогіка», 7/39, 224–236. doi: 10.24919/2313-2094.7/39.140938.

Історія статті

Одержано: 16 квітня 2018

Прорецензовано: 8 червня 2018

Подано до редакції: 10 липня 2018

Доступ он-лайн: 12 вересня 2018

 

Анотація. Стаття присвячена проблемі понятійно-категорійного апарату педагогічної науки. Обґрунтовано теоретико-методичні засади процесу становлення і розвитку поняття «навчання» у педагогіці Проаналізовано стан означеної проблеми тенденціями розвитку зарубіжної педагогіки та науковим доробком вітчизняних учених. Визначено концептуальні характеристики експлікації цього конституента. Розкрито її структуру та історичні особливості дефініції поняття «навчання» у процесі складних і суперечливих обставин становлення української державності. Проаналізовано зміну його змісту, охарактеризовано педагогічні явища і терміни, що лежали в основі цього поняття; уведено до наукового обігу невідомі та маловідомі факти, джерела і документи. Проаналізовано основні подібності та відмінності експлікації поняття «навчання». Охарактеризовано особливості формування поняття «навчання» у філософії, психології, соціології та педагогіці.

На основі системного історико-педагогічного аналізу виявлено закономірності розвитку поняття «навчання» зазначеного періоду, визначено та охарактеризовано основні тенденції тлумачення його змісту у процесі еволюції освітніх систем, проаналізовано трансформацію понятійно-категорійного апарату досліджуваного періоду, з огляду на використання цього досвіду у вітчизняній та зарубіжній педагогіці. Упорядкування понятійно-категорійного апарату повʼязано зі структуризацією та систематизацію науково-педагогічних знань. У процесі наукового дослідження маємо тезаурусне моделювання знань, визначення і класифікація базових понять, що скорельовані на розробку моделі наукового знання у предметній площині дослідження системи основних педагогічних понять. 


Ключові слова


поняття, понятійний аналіз, експлікація, педагогіка, навчання, понятійна система

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Akvinskyi, T. (2003). Komentari do Aristotelevoi «Polityky» [Comments to Aristotelʼs «Politics»]. Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].

Bøyum, S. (2010). The concept of philosophical education. Educational Theory, 60, 543‒559. doi: 10.1111/j.1741-5446.2010.00376.x [in English].

Brokhauz, F.A., & Yefron, I.A. (1892). Entciklopedicheskii slovar [Encyclopedia dictionary] (Vols. 1–82). Moskva: SPb. [in Russian].

Carr, D. (2002). Making Sense of Education: An Introduction to the Philosophy and Theory of Education and Teaching. London: Routledge Falmer [in English].

Gaym, R. (2006). Gegel i ego vremia. Lektcii o pervonachalnom vozniknovenii, razvitii, sushchnosti i dostoinstve filosofii Gegelia [Gegel and his time. Lectures about the beginning, development and phylosophy of Gegel]. Moskva [in Russian].

Honcharenko, S.U. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian Pedagogical Dictionary]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Honcharuk, Yu.V. (2005). Pedahohichna terminosystema: problemy ta shliakhy yii rozviazannia [Pedagogical terminology system: problems and ways of its solution]. Naukovi pratsi – Scientific works, 112 (9), 71. Mykolaiv [in Ukrainian].

James, W. (2002). Encyclopedia of Education (2nd ed.). New York: Macmillan Reference [in English].

Kant, I. (2013). Über Pädagogik [Pedagogy]. Königsberg: ALG [in German].

Kicheva, I.V. (2004). Obogashchenie pedagogicheskoi terminologii v 90-e gg. XX veka [The enrichment of pedagogical terminology in the 90-th of XX cent]. Piatigorsk: Izd-vo PGLU [in Russian].

LeVine, R. (2000). Educational Priorities and Strategies. Washington: D.C.PRESS [in English].

Luhovyi, V.I. (2007). Problema poniatiino-katehorialnoho aparatu pedahohichnoi nauky [The problem of the conceptual-categorical apparatus of pedagogical science]. Pedahohika i psykholohiia nauky v Ukraini. T. I: Teoriia ta istoriia pedahohiky – Pedagogics and Psychology of Science in Ukraine. Vol. I: Theory and History of Pedagogy (p. 134). Kyiv: Ped. dumka [in Ukrainian].

Newman, В., & Newman, Ph. (2011). Development Through Life: A Psychosocial Approach. Cengage Learning. New York: Publisher [in English].

Ozhegov, S.I., & Shvedova, N.Yu. (1992). Tolkovyi slovar russkogo iazyka (AD) [Explanation dictionary of Russian language (AD)]. Moskva: Az. [in Russian].

Polonskiy, V.M. (2004). Metodologicheskie printcipy razrabotki poniatiino-terminologicheskogo apparata pedagogiki [Methodological principles of conceptual and terminological apparatus of pedagogy]. Retrieved March 19, 2018, from http://www.jeducation.ru/4_2004/55.html [in Russian].

Shchedrovitskiy, G.P. (1995). O nekotorykh momentakh v razvitii poniatii. [About some moments of conceptsʼ development]. Moskva: Shkola kulturnoi politiki [in Russian].

Sokol, M.O. (2016). «Paradyhma», «kontseptsiia», «kontsept», «termin», «poniattia» yak osnovni skladovi pedahohichnoi terminolohii [«Paradigm», «conception», «concept», «term», «notion» as major components of pedagogical terminology]. Mezhdunarodnoe periodicheskoe nauchnoe izdanie «Nauchnyi vzgliad v budushchee»International Periodical Scientific Edition «Scientific Outlook for the Future», 7 (4), 4–7. Odessa: KUPRIENKO SV. doi: 10.21893/2415-7538-2016-04-7-019 [in Ukrainian].

Sokol, M.O. (2017). Determinatsiia poniat «liudyna–indyvid–osobystist» u radianskyi period [The determination of concepts «person‒individual‒personality» in soviet period]. ScienceRise: Pedagogical Education. Kharkiv: NVP PP «Tekhnolohichnyi tsentr. doi: 10.15587/2519-4984.2017.105543 [in Ukrainian].

Titova, E.V. (2010). Terminologicheskii analiz kak metod i zadacha issledovaniia [Terminological analyses as a method and task of the research]. Retrieved March 25, 2018, from http://www.emissia.org/offline/2010/1425.htm/ [in Russian].

Ushakov, E.V. (2005). Vvedenie v filosofiiu i metodologiiu nauki [Introduction into philosophy and scienceʼs methodology]. Moskva: Ekzamen [in Russian].

Voyshvillo, E.K. (2017). Poniatie [The concept]. Moskva: MGU [in Russian].

Vykhrushch, A.V. (2009). Intehratsiia ukrainskoi osvity v yevropeiskyi osvitnii prostir [The integration of Ukrainian education into European educational space]. Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu – Scientific bulletin of Chernivtsi University. Chernivtsi: TsNPU [in Ukrainian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ






ISSN 2313-2094 (print); e-ISSN 2413-2039