FAMILIARIZING PRESCHOOL CHILDREN WITH THE «CHILD IN SOCIETY» EDUCATIONAL PROFILE IN MODERN REALITIES

Автор(и)

  • Olena Nevmerzhytska

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.8/40.164418

Ключові слова:

дошкільник, Базовий компонент дошкільної освіти, змістова лінія «Дитина в соціумі», виховання, інклюзія, здоров’я

Анотація

НЕВМЕРЖИЦЬКА Олена – доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, вул. Івана Франка, 24, Дрогобич, 82100, Україна

E-mail address: nhelen750@gmail.com

ORCID: http://orcid.org/0000-0002-9911-9735

ResearcherID: http://www.researcherid.com/rid/D-4176-2018

 

Бібліографічний опис статті: Невмержицька, О. (2019). Familiarizing preschool children with the «Child in society» educational profile in modern realities. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», 8/40, 105–115. doi: 10.24919/2413-2039.8/40.164418.

 

Історія статті

 

Одержано: 13 листопада 2018

Прорецензовано: 20 грудня 2018

Подано до редакції: 18 лютого 2019

Доступ он-лайн: 22 квітня 2019

Journal homepage: http://lssp.dspu.edu.ua/

 

p-ISSN 2313-2094

e-ISSN 2413-2039

 

 

© 2019 The Author. Human studies. Series of «Pedagogy» published by Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University & Open Journal Systems. This is an open access article under the CC BY-NC-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).

Анотація. У сучасних реаліях актуалізується проблема ознайомлення дошкільників із соціальним довкіллям, яке є надзвичайно складним та різноманітним. Аналіз Базового компонента дошкільної освіти уможливив констатацію, що завданням закладів дошкільної освіти є навчити дітей диференціювати людей за ступенем спорідненості, за віком, статтю, національністю, соціальним статусом. Однак при цьому випущений важливий аспект ознайомлення дітей дошкільного віку із соціумом: ознайомлення їх з тими людьми, які мають певні особливості розвитку, що є надзвичайно важливо в умовах інклюзивного освітнього простору.

У статті вказано, що необхідною і важливою умовою розвитку кожного суспільства є забезпечення права і можливості усім громадянам, у тому числі й тим, які мають особливі потреби, на освіту. У демократичних країнах це право реалізується шляхом пропозиції таким особам різних форм здобуття освіти. Надзвичайно актуальна і продуктивна серед них є інклюзія. У статті проаналізовано основні ознаки та нормативну базу інклюзивної освіти.

Акцентовано на принципах, які мають лежати в основі роботи з дошкільниками та слугувати орієнтиром для вихователя у відборі змісту ознайомлення їх з особливостями та проблемами осіб з обмеженими можливостями здоров’я. До них, зокрема, належать: повага до притаманних людині чеснот, її особистої самостійності, зокрема свободи робити власний вибір, і незалежності; недискримінація; повага до особливостей осіб з інвалідністю і прийняття їх як компонента людської різноманітності й частини людства; рівність можливостей тощо.

Визначено завдання роботи закладу дошкільної освіти в напрямі ознайомлення із соціальним довкіллям в умовах творення інклюзивного освітнього простору. Ця робота має бути системною та здійснюватися в кількох напрямах. Наприклад, доцільно ознайомити дошкільників з особливостями сприймання навколишнього світу особами, які мають певні функціональні обмеження, розвинути в дітей морально-етичні якості (співчуття, співпереживання, милосердя, взаємодопомогу тощо), сформувати уявлення про здоров’я як цінність людського життя, а також виховати почуття відповідальності за здоров’я – своє та інших людей. Така робота має проводитися цілеспрямовано, спиратися на емоційний досвід дитини, інтегруватися у заняття з різних розділів програми навчання, виховання і розвитку дітей дошкільного віку, реалізовуватися у межах різних форм роботи із застосуванням наочності.

Біографія автора

Olena Nevmerzhytska

доктор педагогічних наук, доцент, професор кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, вул. Івана Франка, 24, Дрогобич, 82100, Україна

Посилання

Bohush, A., Bielienka, H., Bohinich, ... & et al. (2012). Bazovyi komponent doshkilnoi osvity [The basic component of preschool education]. Kyiv. Retrieved August 12, 2018, from https://mon.gov.ua/storage/app/media/doshkilna/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-na-sajt-ostatochnij.pdf [in Ukrainian].

Bohush, A., & Havrysh, N. (2008). Metodyka oznaiomlennia ditei z dovkilliam u doshkilnomu navchalnomu zakladi [A method for familiarizing children with the environment in a preschool educational institution]. Kyiv: Slovo [in Ukrainian].

Farelli, P. (2000). The impact of research on developments in inclusive education. International Journal of Inclusive Education, 4 (2), 153–162. doi: 10.1080/136031100284867.

Florian, L., & Black-Hawkins, K. (2011). Exploring inclusive pedagogy. British Educational Research Journal, 37 (5), 813–828. doi: 10.1080/01411926.2010.501096.

Florian, L. (2008). Inclusion: Special or imclusive education: future trends. British Journal of Special Education, 35 (4), 202–208. doi: 10.1111/j.1467-8578.2008.00402.x.

Karpenko, O. (2015). Ideia dytynotsentryzmu u spadshchyni Vasylia Sukhomlynskoho [The idea of childhood center in the legacy of Vasyl Sukhomlinsky]. Pedahohichna osvita: teoriia y praktyka – Pedagogical Education: Theory and Practice, 18 (1-2015), 42–46 [in Ukrainian].

Khanzeruk, L. (2016). On the way to inclusion: the vision from the maternal family’. Journal of Research Special Educational Needs, 16, 782–785. doi: 10.1111/1471-3802.12334.

Kolupaieva, A. (2009). Inkliuzyvna osvita: realii ta perspektyvy [Inclusive education: realities and prospects]. Kyiv: Sammit-Knyha [in Ukrainian].

Kononko, O. (1998). Sotsialno-emotsiinyi rozvytok osobystosti (v doshkilnomu dytynstvi) [Socio-emotional development of personality (in preschool childhood)]. Kyiv: Osvita [in Ukrainian].

Konventsiia pro prava osib z invalidnistiu [Convention on the rights of persons with disabilities]. (2016). Retrieved August 20, 2018, from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_g71 [in Ukrainian].

Pirozhenko, T., Khartman, E., Palienko, E., & Pavlenko, M. (2016). Metodicheskoe posobie k partcialnoi programme po razvitiiu sotcialnykh navykov effektivnogo vzaimodeistviia detei v vozraste ot 4 do 6–7 let «Uchimsia zhit vmeste» [Methodological manual for the partial program for the development of social skills for effective interaction of children aged 4 to 6–7 years «Learning to live together»]. Kiev: Alaton [in Russian].

Pryshchepa, T. (2009). Sotsializatsiia doshkilnykiv v umovakh DNZ [Socialization of preschool children in a PEI]. Kharkiv: Osnova [in Ukrainian].

Semago, N. (2010). Inkliuziia kak novaia obrazovatelnaia filosofiia i praktika [Inclusion as a new educational philosophy and practice]. Autizm i narusheniya razvitiya ‒ Autism and developmental disorders, 4, 1–9 [in Russian].

Vsemirnaia programma deistvii v otnoshenii invalidov (3 dekabria 1982 goda) [World Program of Action concerning Disabled Persons (December 3, 1982)]. Retrieved August 15, 2018, from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_427 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-04-17

Номер

Розділ

Статті