DOI: https://doi.org/10.24919/2413-2039.10/42.192167

DEVELOPMENT OF CHILD SCIENCES IN UKRAINE IN THE EARLY 20th CENTURY

Anna Fedorovych, Mariya Chepil

Анотація


ФЕДОРОВИЧ Анна – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, вул. Івана Франка, 24, Дрогобич, 82100, Україна

E-mail address: f_anna_v@ukr.net

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6289-5039

ResearcherID: https://publons.com/researcher/1967804/anna-fedorovych/

ЧЕПІЛЬ Марія – доктор педагогічних наук, професор кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, вул. Івана Франка, 24, Дрогобич, 82100, Україна

E-mail address: chepilmaria@gmail.com

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2215-3994

ResearcherID: https://publons.com/researcher/2354679/marija-czepil/

To cite this article: Fedorovych, A., & Chepil, M. (2020). Development of child sciences in Ukraine in the early 20th century. Human Studies. Series of Pedagogy, 10/42, 47‒61. doi: https://doi.org/10.24919/2413-2039.10/42.192167

 

 

Article history

Received: December 3, 2019

Received in revised form: January 15, 2020

Accepted:March 11, 2020

Available online: April 28, 2020

Journal homepage:

http://lssp.dspu.edu.ua/

p-ISSN 2313-2094

e-ISSN 2413-2039

© 2020 The Authors. Human studies. Series of Pedagogy published by Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University & Open Journal Systems. This is an open access article under the CC BY-NC-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).

 

У статті зосереджено увагу на історії становлення наук про дитину в Україні; висвітлюється послідовність виникнення педологічного руху, який був поширений на початку ХХ ст. у всьому світі; розглядаються наукові витоки знань про дитину і на цій основі характеризуються підходи, що визначали напрями досліджень у цій сфері. З’ясовано, що виокремлення педологічного напряму спричинили два наукові фактори: з одного боку, вчені поглиблювали психолого-педагогічні експериментальні знання, шукаючи шляхи удосконалення педагогічного процесу, методик та технологій навчання; з іншого – досягнення природознавчих наук активізували дослідження людини, що також зумовило увагу до періоду дитинства. Початок ХХ ст. означений плюралізмом думок, підходів, напрямів вивчення дитини. Фахівці різних наукових галузей намагалися пояснити особливості її фізичного, психічного, духовного, соціального розвитку, особливу увагу надаючи виявленню патологій. Педологія синтезувала усі найважливіші наукові студії та здобутки, що стосувалися вивчення розвитку особистості дитини. Визначальним був вплив цієї науки на подальший розвиток педагогіки, психології, дефектології. Доведено, що найбільшого злету педологія досягла в 20-ті рр. ХХ ст. Її зміст характеризувався психологічними, анатомо-фізіологічними, біологічними і соціологічними підходами до розвитку дитини. В Україні сутність наук про дитину розширювалася завдяки культурно-історичному підходу. Акцентовано на тому, що джерелом сучасних наук про дитину (дитячої психології, педагогічної психології, соціальної педагогіки, спеціальної педагогіки і психології, педевтології, шкільної гігієни, етнографії дитинства, генетичної психології, дитячої психіатрії, психології праці, біології поведінки людини та ін.) є педологія.


Ключові слова


науки про дитину; педологія; напрями вивчення дитини; дитинознавство; розвиток і виховання дитини

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Ananin, S. (1923). Pedologiya [Paedology]. Put prosveshcheniya – The path of enlightenment, 4, 39–54 [in Russian].

Baldwin, D. (1911). Dukhovnoye razvitiye detskogo individuuma i chelovecheskogo roda. Metody i protsessy [Spiritual development of a child’s individual and human race. Methods and processes]. Transl. from English. Moscow: Moscow Book Publishing [in Russian].

Bekhterev, V. (1927). Ob obshchestvennom vospitanii detey rannego vozrasta [About public education of young children]. Revolyutsiya i kultura – Revolution and culture, 1, 39–41 [in Russian].

Blonskiy, P. (1934). Pedologiya [Paedology]. Moscow: GUP [in Russian].

Bolotnikova, I. (2004). Rozvytok ideyi tsilisnoho doslidzhennya dytyny v ukrayinskiy pedolohiyi 20 – 30-kh rokiv XX stolittya [The development of the idea of a holistic study of the child in the Ukrainian paedology of the 1920s and 1930s]. (Doctor’s thesis). Kyiv [in Ukrainian].

Byford, A. (2016). V.M. Bekhterev in Russian Child Science, 1900s – 1920s: “objective psychology” / “reflexology” as a scientific movement. Journal of the History of the Behavioral Sciences, 52, 99–123. doi: https://doi.org/10.1002/jhbs.21775.

Chamberlain, A. (1911). Ditya. Ocherki po evolyutsii cheloveka [Child. Essays on human evolution]. Transl. from English. Moscow: MIZ [in Russian].

Chepiha, Ya. (2003). Pedolohiya, abo nauka pro ditey [Paedology, or the science of children]. In L. Berezivska (Ed.), Malovidomi pershodzherela ukrayinskoyi pedahohiky (druha polovyna XIX – XX st.) – Little-known primary sources of Ukrainian pedagogy (second half of 19th – 20th centuries) (pp. 208–212). Kyiv: Naukovyy svit [in Ukrainian].

Drummond, V. (1910). Vvedeniye v izucheniye rebenka [Introduction to the study of the child]. Transl. from English. Moscow: Moscow Book Publishing [in Russian].

Hall, S. (1912). Sobraniye statey po pedologii i pedagogike [Collection of articles on pedology and pedagogy]. Moscow: Moscow Book Publishing [in Russian].

Kostyuk, H. (1933). Pedolohiya: pidruchnyk dlya pedahohichnykh tekhnikumiv [Paedology: a textbook for pedagogical technical schools]. Kyiv: Radyanska shkola [in Ukrainian].

Kvas, O. (2011). Periodyzatsiya rozvytku psykhiky dytyny u psykholoho-pedahohichnykh doslidzhennyakh S. Baleya [Periodization of child’s psyche development in psychological and pedagogical research of S. Baley]. Molod i rynok – Youth and Market, 10, 42–47 [in Ukrainian].

Lay, V. (1905). Eksperimentalnaya didaktika [Experimental didactics]. Transl. from English. Saint Petersburg: Published by N.P. Karbasnikov [in Russian].

Lazurskiy, A. (1904). Programma issledovaniya lichnosti [Program of the study of personality]. Vestnik psikhologii, kriminalnoy antropologii i gipnotizma – Journal of Psychology, Criminal Anthropology and Hypnotism, 9, 686–709 [in Russian].

Luparenko, S. (2015). Pytannya dytynstva u vitchyznyaniy pedahohitsi XX stolittya: teoriya ta praktyka [Issues of childhood in the national pedagogy of the twentieth century: theory and practice]. Kharkiv: H.S. Skovoroda KhNPU [in Ukrainian].

Meyman, E. (1914). Lektsii po eksperimentalnoy pedagogike. T. 1: Fizicheskoye i dukhovnoye razvitiye detey [Lectures on experimental pedagogy. Vol. 1: Physical and spiritual development of children]. N. Vinogradov (Ed.); Transl. from German. Moscow: Mir [in Russian].

Molozhavyy, S. (1924). Programma izucheniya povedeniya rebenka ili detskogo kollektiva [A program for studying the behavior of a child or a children’s collective]. Moscow: OMPTG Publishing House [in Russian].

Muzychenko, O. (1918‒1919). Reforma shkoly chy shkilna reformatsiya? [School reform or school reformation?]. Vilna ukrayinska shkola – Free Ukrainian school, 4, 201–207 [in Ukrainian].

Nechaev, A. (1907). Kurs lektsiy po pedagogicheskoy psikhologii, chitannyy na letnikh pedologicheskikh kursakh v Sankt-Peterburge [Course of lectures on pedagogical psychology, read at summer pedological courses in St. Petersburg]. Saint Petersburg: Lithography by Yu. Semechkina [in Russian].

Ohiyenko, I. (1918). Ukrayinska kultura. Korotka istoriya kulturnoho zhyttya ukrayinskoho naroda: kurs, prochytanyy v Ukrayinskomu natsionalnomu universyteti [The Ukrainian culture. A brief history of the cultural life of the Ukrainian people: a course read at the Ukrainian National University]. Kyiv: Publishing House of E. Cherepovsky Bookstore [in Ukrainian].

Preyer, T. (1891). Dusha rebenka [The soul of a child]. Saint Petersburg: Published by A.E. Riabchenko [in Russian].

Rossolimo, G. (1911). Obshchaya kharakteristika psikhologicheskikh profiley [General characteristics of psychological profiles]. Moscow: Typography of KL Menshov [in Russian].

Rusova, S. (1996). Vybrani pedahohichni tvory [Selected pedagogical works]. Kyiv: Osvita [in Ukrainian].

Sikorskiy, I. (1901). Dusha rebenka: s kratkim ocherkom dalneyshey psikhicheskoy evolyutsii [The soul of the child: with a brief outline of further psychic evolution]. Saint Petersburg: Print. M.M. Stasyulevich [in Russian].

Siropolko, S. (1919). Zavdannya novoyi shkoly [Tasks of the new school]. Nova Ushytsia in Podillya: Book Publishing of PGNU [in Ukrainian].

Smolinchuk, L. (2008). Naukovo-pedahohichnyy dorobok Oleksandra Samiylovycha Zaluzhnoho (1886–1938) [The scientific and pedagogical achievements of Alexander Zaluzhny (1886–1938)]. (Candidate’s thesis). Kyiv [in Ukrainian].

Sukhomlynska, O. (Ed.). (1996). Narysy istoriyi ukrayinskoho shkilnytstva (1905 – 1933) [Essays on the history of Ukrainian schooling (1905 – 1933)]. Kyiv: Zapovit [in Ukrainian].

Trynus, O. (2012). Osvitnya diyalnist Oleksandra Muzychenka [Educational activity of Olexandr Muzychenko]. Zhytomyr: NAPNU [in Ukrainian].

Vygotskiy, L. (1928). Razvitiye trudnogo rebenka i yego izucheniye [Development of a difficult child and its study]. In A. Zalkind (Ed.), Osnovnyye problemy pedologii v SSSR: (tezisy Pervogo Vserossiyskogo Paedologicheskogo Kongressa (27.12.1927 – 3.01.1928)): sbornik dokladov i tezisov nauchnoy konferentsii – The main problems of Paedology in the USSR: (Abstracts of the First All-Russian Pedagogical Congress (27.12.1927 – 3.01.1928)): a collection of reports and abstracts of a Scientific Conference (pp. 132–136). Moscow [in Russian].

Yanchenko, T. (2013). Rozvytok pedolohiyi yak naukovoyi haluzi u SShA ta Zakhidniy Yevropi u kintsi XIX – na pochatku XX st.: dzhereloznavchyy aspekt [The development of paedology as a science in the United States and Western Europe in the late nineteenth and early twentieth centuries: the source aspect]. Pedahohichnyy dyskurs – Pedagogical discourse, 15, 782–787 [in Ukrainian].

Yanchenko, T. (2017). Vytoky ta zasady naukovoho rozvytku ta praktychnoho vtilennya pedolohiyi v Ukrayini [Origins and principles of scientific development and practical implementation of paedology in Ukraine]. (Doctor’s thesis). Kyiv [in Ukrainian].

Zalkind, A. (1934). Pedologiya: uchebnik dlya doshkolnykh otdeleniy pedagogicheskikh tekhnikumov [Pedology: a textbook for preschool departments of pedagogical colleges]. Moscow: Uchpedgiz [in Russian].

Zaluzhnyy, O. (1926). Metody vyvchennya dytyachoho kolektyvu. Vstup do pedahohiky kolektyvu [Methods of studying the children’s collective. Introduction to the collective pedagogy]. Kharkiv: Knyhospilka [in Ukrainian].

Zaluzhnyy, O. (1933). Pedolohiya: pidruchnyk dlya pedahohichnykh instytutiv [Paedology: a textbook for pedagogical institutes]. Kharkiv: Radyanska shkola [in Ukrainian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ






ISSN 2313-2094 (print); e-ISSN 2413-2039