DOI: https://doi.org/10.24919/2413-2039.10/42.199852

LINGUISTIC AND HUMANITARIAN COMPETENCE OF FUTURE ENGINEERS: THE PHILOSOPHICAL AND ANTHROPOLOGICAL ASPECT

Tetiana Sharhun, Andriy Potseluiko

Анотація


ШАРГУН Тетяна доктор педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри «Гуманітарної та соціально-економічної підготовки», Львівська філія Дніпровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, вул. І. Блажкевич, 12а, Львів, 79052, Україна

E-mail address: t.shargun@gmail.com

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6014-4941

ResearcherID: https://publons.com/researcher/2146746/tetyana-shargun/

ПОЦЕЛУЙКО Андрій кандидат філософських наук, доцент кафедри «Гуманітарної та соціально-економічної підготовки», Львівська філія Дніпровського національного університету залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, вул. І. Блажкевич, 12а, Львів, 79052, Україна

E-mail address: senjababuin@gmail.com

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1078-7615

ResearcherID: https://publons.com/researcher/2168352/andriy-potseluiko/

To cite this article: Sharhun, T., & Potseluiko, A. (2020). Linguistic and humanitarian competence of future engineers: the philosophical and anthropological aspect. Human Studies. Series of Pedagogy, 10/42, 122‒134. doi: https://doi.org/10.24919/2413-2039.10/42.199852

 

 

Article history

Received: February 10, 2020

Received in revised form: March 7, 2020

Accepted: March 11, 2020

Available online: April 28, 2020

Journal homepage:

http://lssp.dspu.edu.ua/

p-ISSN 2313-2094

e-ISSN 2413-2039

© 2020 The Authors. Human studies. Series of Pedagogy published by Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University & Open Journal Systems. This is an open access article under the CC BY-NC-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).

 

У статті на основі аналізу наукових джерел та емпіричного матеріалу розкрито теоретичні засади формування лінгвогуманітарної компетентності студентів технічних закладів вищої освіти як вагомого чинника особистісного розвитку. Лінгвогуманітарну компетентність фахівця з вищою технічною освітою визначено як інтегративну динамічну структурно-рівневу якість особистості, що поєднує сукупність лінгвістичних, гуманітарно-комунікативних і соціокультурних компетенцій, комунікативних і пізнавальних здібностей. Показано, що процес особистісного розвитку полягає передусім у якісних змінах психічної діяльності, формуванні нових якостей особистості. Досліджено роль компетентнісного підходу в організації освітнього процесу вищої школи. На перше місце поставлено вміння розв’язувати проблеми, що виникають у пізнавальній, технологічній і психічній діяльності, у сферах етичних, соціальних, правових, професійних, особистих взаємовідносин. Констатовано, що лінгвогуманітарні практики є надзвичайно важливими у філософсько-антропологічному контексті як одні з ключових чинників особистісного розвитку. Надано узагальнювальну характеристику різних форм інтелекту. Вказано, що лінгвогуманітарні практики розвивають не лише вербально-лінгвістичний інтелект, але й креативність, тобто здатність користуватися результатами роботи різних видів інтелекту. Висвітлено вплив лінгвогуманітарних наук на соціальну комунікативність майбутніх фахівців, що є важливою для втілення моральних норм як умови соціальної адаптації особистості. Це вимагає удосконалення змісту та процедури освітнього процесу, розвитку пізнавальної самостійності й цілеспрямованості студентів, формування навичок самоосвіти та самокритики, комунікативних умінь.


Ключові слова


лінгвогуманітарна компетентність; вербальний інтелект; креативний інтелект; професійний розвиток; філософсько-антропологічний аналіз

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Abdullina, G. (2011). Razvitie intellektualnykh ucheniy budushchego uchitelya v kompetentnostno-orientirovannom obrazovatelnom protsesse vuza [The development of the intellectual teachings of the future teacher in the competence-oriented educational process of the university]. Fundamentalnye issledovaniya – Basic research, 12 [in Russian].

Akhtamyanova, I. (2011). Formirovanie kognitivnoy kultury studentov v usloviyakh kontekstnogo obucheniya [The formation of the cognitive culture of students in contextual learning]. In V. Kalashnikov (Ed.), Kontekstnyy podkhod v psikhologii, pedagogike i menedzhmente – Contextual approach in psychology, pedagogy and management (pp. 158–164). Moscow: MGGU im. M.A. Sholohova [in Russian].

Boychuk, Yu. (2011). Kompetentnisnyy pidkhid [Competency approach]. In V. Lozova (Ed.), Naukovi pidkhody do naukovykh pedahohichnykh doslidzhen – Scientific approaches to scientific pedagogical research (pp. 188–216). Kharkiv: Apostrof [in Ukrainian].

Boyko, O. (Ed.). (2010). Istoriya svitovoyi ta ukrayinskoyi filosofiyi [History of world and Ukrainian philosophy]. Sumy: DVNZ «UABS NBU» [in Ukrainian].

Сhernova, N. (2007). Formirovanie lingvogumanitarnoy kompetentnosti spetsialistov v sisteme vysshego tekhnicheskogo obrazovaniya [Formation of linguistic and humanitarian competence of specialists in the system of higher technical education]. (Extended abstract of Doctor’s thesis). Moscow [in Russian].

Evdoksina, N. (2007). Psikhologicheskie osobennosti izucheniya inostrannogo yazyka studentami tekhnicheskikh vuzov [Psychological peculiarities of foreign language learning by students of technical universities]. Vestnik Astrakhanskogo gosudarstvennogo tekhnicheskogo universiteta – Bulletin of Astrakhan State Technical University, 2, 273–279 [in Russian].

Ivanova, O. (2017). Optimizatsiya protsessa obucheniya inostrannomu yazyku studentov tekhnicheskikh spetsialnostey na osnove lichnostno-orientirovannogo podkhoda [Optimization of the process of teaching foreign students of technical specialties on the basis of a personality-oriented hike]. Lichnost i obshchestvo: nravstvennaya ideya v tsennostnom mire sovremennogo cheloveka: materialy vserossiyskoy nauchno-prakticheskoy konferentsii s mezhdunarodnym uchastiem “Mokronosovskie chteniya-2017” (g. Ekaterinburg, 25 noyabrya 2017 g.) – Personality and society: a moral idea in the value world of modern man: Proceedings of the All-Russian Scientific and Practical Conference with International participation “Mokronosov Readings-2017” (Ekaterinburg, November 25, 2017). (pp. 80–83). Ekaterinburg: UrFU [in Russian].

Khmil, V. (2013). Osvita i kultura u suchasnomu vymiri [Education and culture at the present time]. Hrani, 100, 47–56 [in Ukrainian].

Khmil, V., & Popovych, I. (2019). Philosophical and Psychological Dimensions of Social Expectations of Personality. Anthropological Measurements of Philosophical Research, 16, 55–65. doi: https://doi.org/10.15802/ampr.v0i16.187540.

Krasilnikova, O. (2018). Kompetentnisnyy pidkhid yak osnova filosofiyi osvity [Competency approach as the basis of educational philosophy]. Visnyk Kyyivskoho natsionalnoho torhovelno-ekonomichnoho universytetu – Bulletin of the Kyiv National University of Trade and Economics, 1 (117), 147–155 [in Ukrainian].

Pavlova, T., & Bobyl, V. (2018). The Phenomenon of Negative Emotions in the Social Existence of Human. Anthropological Measurements of Philosophical Research, 14, 84–93. doi: https://doi.org/10.15802/ampr.v0i14.115314.

Polozov, A., & Polozova, N. (2009). Moduli psikhologicheskoy struktury v sporte [Modules of psychological structure in sports]. Moscow: Sovetskiy sport [in Russian].

Seleznev, I. (2012). Innovatsionnoye razvitiye i reforma vysshey shkoly [Innovative development and reform of higher education]. In T. Vlasova (Ed.), Filosofsko-antropolohichni vymiry hlobalnykh transformatsiy – Philosophical and anthropological dimensions of global transformations (pp. 297–301). Dnipropetrovsk: Vyd-vo Makovetskyy [in Russian].

Shcherba, S., Shchedrin, V., & Zahlada, O. (2004). Filosofiya [Philosophy]. Kyiv: MAUP [in Ukrainian].

Tyavlovskaya, T., & Maramygina, T. (2015). Tekhnicheskiy intellekt – odna iz znachimikh sostavlyayushchikh kachestva podgotovki spetsialistov v tekhnicheskom VUZe [Technical intelligence is one of the components of the quality of training of specialists in a technical university]. Innovatsionnye tekhnologii v inzhenernoy grafike: problemy i perspektivy: sbornik trudov Mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii, posvyashchennoy 85-letiyu Novosibirskogo gosudarstvennogo arkhitekturno-stroitelnogo universiteta (Brest, Novosibirsk, 27 marta 2015 g.) ‒ Innovative technologies in engineering graphics: problems and Prospects: Proceedings of the International Scientific and Practical conferences, dedicated to the 85th anniversary of the Novosibirsk State University of Architecture and Civil Engineering (Brest, Novosibirsk, March 27, 2015). (pp. 272–275). Novosibirsk. Retrieved from http://ng.sibstrin.ru/brest_novosibirsk/2015/doc/062.pdf [in Russian].

Viktorov, V., & Prykhodko, V. (2012). Reformuvannya vyshchoyi shkoly v Ukrayini na rivni mikropedahohiky [Higher education reform in Ukraine at the level of micro-pedagogy]. In T. Vlasova (Ed.), Filosofsko-antropolohichni vymiry hlobalnykh transformatsiy – Philosophical and anthropological dimensions of global transformations (pp. 284–296). Dnipropetrovsk: vyd-vo Makovetskyy [in Ukrainian].

Voropayeva, V. (2008). Antropolohichni zasady doslidzhennya lyudyny yak tsilisnoyi istoty: teoretyko-metodolohichnyy analiz [Anthropological foundations of the study of man as a whole being: theoretical and methodological analysis]. In V. Voronkova (Ed.), Humanitarnyy visnyk Zaporizkoyi derzhavnoyi inzhenernoyi akademiyi – Humanitarian Bulletin of Zaporizhzhya State Engineering Academy (pp. 169–176). Zaporizhzhya: ZDIA [in Ukrainian].


Пристатейна бібліографія ГОСТ






ISSN 2313-2094 (print); e-ISSN 2413-2039