THE PROBLEM OF CULTIVATING DISCIPLINE AMONG STUDENTS OF SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS IN UKRAINIAN PROVINCES OF THE RUSSIAN EMPIRE AT THE TURN OF THE 20th CENTURY (on materials of the meeting of the curator’s council of Odesa educational district)
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.11/43.215969Ключові слова:
Міністерство народної освіти, заклади середньої освіти, учні, дисциплінованість, формування, Одеський навчальний округ, рада при попечителі навчального округуАнотація
БАЛАЦИНОВА Алла – кандидат педагогічних наук, доцент, докторант кафедри педагогіки, Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди, вул. Алчевських, 29, м. Харків, 61002, Україна
E-mail address: alla.balatsynova@hnpu.edu.ua
ORCID: http://orcid.org/0000-0002-3247-0694
ResearcherID: https://publons.com/researcher/1763366/alla-balatsynova/
To cite this article: Balatsynova, A. (2020). The problem of cultivating discipline among students of secondary education institutions in Ukrainian provinces of the Russian Empire at the turn of the 20th century (on materials of the meeting of the curator’s council of Odesa educational district). Human Studies. Series of Pedagogy, 11/43, 9‒21. doi: https://doi.org/10.24919/2413-2039.11/43.215969
Article history
Received: June 15, 2020
Received in revised form: September 10, 2020
Accepted: November 23, 2020
Available online: December 30, 2020
Journal homepage:
p-ISSN 2313-2094
e-ISSN 2413-2039
© 2020 The Author. Human studies. Series of Pedagogy published by Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University & Open Journal Systems. This is an open access article under the CC BY-NC-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).
У статті на основі аналізу історико-педагогічних джерел і архівних документів розкрито позицію ради при попечителі Одеського навчального округу щодо дієвих способів формування дисциплінованості учнів закладів середньої освіти наприкінці ХІХ – на початку ХХ століття. З’ясовано, що заклади середньої освіти українських губерній Російської імперії у досліджуваний період функціонували в умовах суттєвих соціально-економічних і суспільно-політичних зрушень, пов’язаних з одного боку із розвитком капіталістичних відносин, з іншого – з економічною кризою 1901–1903 років й посиленням робітничого і селянського рухів, піднесенням політичної активності ліберально-демократичних верств населення, студентської та учнівської молоді. На цьому тлі невідповідність існуючої системи середньої освіти, яку складали переважно гімназії та реальні училища, економічним та суспільним потребам держави ставала дедалі відчутнішою, що змусило Міністерство народної освіти порушити питання про реформу середньої освіти.
Установлено, що імператор Микола ІІ, занепокоєний зростанням політичної активності студентської та учнівської молоді, однією з головних засад для укладання проєкту реформи середньої школи визначив вимогу поєднання навчання юнацтва з вихованням у дусі віри, відданості престолу й вітчизні, поваги до сім’ї, а також привчання з раннього дитинства до порядку і дисципліни. На виконання цього розпорядження міністр народної освіти Г. Зенгер надіслав попечителям навчальних округів, зокрема Київського, Одеського і Харківського, циркуляр “Про дисципліну в середніх навчальних закладах” (1903), де визнав існуючий стан справ з дисципліною учнів і контролем за нею з боку шкільного начальства й педагогічного персоналу неприйнятним та вимагав неухильного виконання монаршої волі. Бажаних виховних результатів пропонувалося досягати як педагогічними, так і репресивними методами. До дієвих методів і прийомів попередження педагогічним персоналом порушень учнями порядку і дисципліни було віднесено такі: педагогічний такт і доброзичливе ставлення до учнів; зміст навчання і його виховальний характер (особливо на уроках мови, літератури, історії); організація позаурочних виховних заходів з використанням освічення, навіювання, переконання учнів; співпраця з батьками; моральна підтримка вихованців, які проживають на учнівських квартирах; звертання до релігійних переконань і почуттів учнів.
Виявлено, що на засіданні 12 грудня 1903 року члени ради при попечителі Одеського навчального округу, детально вивчивши стан справ і ознайомившись з циркулярною пропозицією міністра народної освіти та думками педагогічних рад закладів середньої освіти округу щодо формування дисциплінованості учнів закладів середньої освіти, висловили власну позицію з цього питання. В ухвалі ради серед найбільш дієвих способів формування дисциплінованості учнів було виокремлено такі: зменшення наповнюваності класів; запровадження інституту вихователів; улаштування учнівських квартир, інтернатів, домових церков; використання виховного потенціалу літературних і релігійно-моральних бесід; налагодження взаємин з батьками учнів. У ній також наголошувалося на необхідності покращення матеріального та службового становища вчителів як запоруки якості навчально-виховного процесу.
Посилання
Anrep, V. (1908). Dokladnaya zapiska popechitelya Kharkovskogo uchebnogo okruga, predstavlennaya v 1900 godu g-nu ministru narodnogo prosveshcheniya [Report of the curator of Kharkiv educational district, presented in 1900 to Mr. Minister of Public Education]. St. Petersburg: A.S. Suvorin Printing House [in Russian].
Berezivska, L. (2019). Reformuvannya zahalnoyi serednoyi osvity v Ukrayini u 20 stolitti kriz pryzmu dzhereloznavstva: nauk.-dopom. bibliohr. pokazhchyk [Secondary education reform in Ukraine in the 20th century through the prism of source study: Scientific auxiliary bibliographic index]. Vinnytsya: Tvory [in Ukrainian].
Bridges, D. (2006). The Disciplines and Discipline of Educational Research. Journal of Philosophy of Education, 40, 259–272. doi: https://doi.org/10.1111/j.1467-9752.2006.00503.x.
Clark, C. (1998). Discipline in Schools. British Journal of Educational Studies, 46, 289–301. doi: https://doi.org/10.1111/1467-8527.00085.
Kapterev, P. (1915). Istoriya russkoy pedagogii [The history of Russian pedagogy]. Petrograd: Printing House “V. Bezobrazov and Co” [in Russian].
McCluskey, G. (2014). ‘Youth is Present Only When Its Presence is a Problem’: Voices of Young People on Discipline in School. Children & Society, 28, 93–103. doi: https://doi.org/10.1111/j.1099-0860.2012.00450.x.
Nova Ukrayinska Shkola. Kontseptualni zasady reformuvannya serednoyi shkoly [New Ukrainian School. Conceptual framework of the reform of secondary education]. (2016). Retrieved from https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf [in Ukrainian].
Rozhdestvenskiy, S. (1902). Istoricheskiy obzor deyatelnosti Ministerstva narodnogo prosveshcheniya: 1802–1902 [Historical overview of the activities of the Ministry of Public Education: 1802–1902]. St. Petersburg: State Printing House [in Russian].
Samarina, S. (2012). Problema dystsypliny uchniv v istoriyi shkilnoyi osvity Ukrayiny (druha polovyna XIX – pochatok XX stolittya) [The problem of the pupils discipline in the history of school education of Ukraine (second half of the 19th – beginning 20th century)]. (Extended abstract of Candidate’s thesis). Zhytomyr: Zhytomyr Ivan Franko State University [in Ukrainian].
Slyusarenko, A., Husyev, V., Drozhzhyn, V., Kozytskyy, M., & Kolesnyk, V. (2000). Novitnya istoriya Ukrayiny. 1900–2000 [Recent history of Ukraine. 1900–2000]. Kyiv: High School [in Ukrainian].
Sybouts, W. (1967). School Discipline and Home Background. The Personnel and Guidance Journal, 45, 683–686. doi: https://doi.org/10.1002/j.2164-4918.1967.tb04567.x.
Tsirkulyar popechitelyam uchebnykh okrugov o distsipline v srednikh uchebnykh zavedeniyakh [The Circular Letter to Curators of Educational Districts about Discipline in Secondary Education Institutions]. (1903). Zhurnal Ministerstva narodnogo prosveshcheniya – Journal of the Ministry of Education, 348, 91–98 [in Russian].
Yershova, L. (2015). Transformatsiya vykhovnoho idealu u vitchyznyaniy pedahohichniy teoriyi i praktytsi (XIX – pochatok XX stolittya) [Transformation of the educational ideal in the native pedagogical theory and practice (19th – the beginning of 20th century)]. (Extended abstract of Doctor’s thesis). Zhytomyr: Zhytomyr Ivan Franko State University [in Ukrainian].
Zabolotna, I. (2013). Problema dystsyplinovanosti uchniv narodnykh shkil u vitchyznyaniy pedahohichniy dumtsi druhoyi polovyny XIX – pochatku XX stolittya [The Problem of discipline of pupils of national schools in the national pedagogical ideas in the second half of 19th – beginning of the 20th century]. (Extended abstract of Candidate’s thesis). Kharkiv: G.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University [in Ukrainian].
Zaklyucheniya professorov Novorossiyskogo universiteta o reforme sredney shkoly i protokol zasedaniya Soveta uchebnogo okruga [The Conclusions of Professors of Novorossiia University on Secondary School Reform and Record of the Meeting of the Council of the Educational District]. (1899–1903). Derzhavnyy arkhiv Odeskoyi oblasti ‒ State Archives of Odesa Region, Fonds 42, Inventory 35, File 1754 [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Людинознавчі студії. Серія Педагогіка

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Розробляючи положення видавничої політики збірника фахового наукового видання Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка Людинознавчі студії. Серія Педагогіка, редакція спиралась на рекомендації Комітета з етики публікацій – Committee on Publication Ethics (COPE), досвід роботи українських і закордонних наукових товариств, організацій та редакцій наукових видань, а також керувалась Етичним кодексом ученого України. Суспільство має бути впевненим у чесності науковців та достовірності результатів їхніх досліджень. На жаль, в багатьох країнах спостерігалися серйозні порушення етики, які підірвали авторитет науки та довіру суспільства до вчених. Щоб запобігти такому розвиткові подій в Україні, всі науковці мають усвідомлювати важливість високоетичної поведінки та свою відповідальність за формування громадської думки щодо науки.
Етичні зобов’язання авторів
- Основний обов’язок автора полягає в тому, щоб надати точний звіт про проведене дослідження, а також об’єктивне обговорення його значущості. Автори повинні представити свої результати чітко та однозначно, так що їхні висновки можуть бути підтверджені іншими вченими, без підробки отримання даних або неналежного маніпулювання ними.
- Автори статей несуть усю повноту відповідальності за зміст статей і за сам факт їх публікації.
- Автор повинен цитувати ті публікації, які здійснили визначальний вплив на сутність роботи, що викладалася, а також ті, які можуть швидко познайомити читача з більш ранніми роботами, важливими для розуміння цього дослідження. Необхідно також належним чином вказувати джерела принципово важливих матеріалів, використаних у цій роботі, якщо ці матеріали не були отримані самим автором.
- Недопустимим є представлення плагіату в якості оригінальної роботи та подання до публікації раніше опублікованої статті. У випадках виявлення зазначених фактів відповідальність несуть автори наданих матеріалів.
- Співавторами статті мають бути все ті особи, які доклали значний науковий внесок у представлену роботу і які розділяють відповідальність за отримані результати. Автор, який представляє рукопис до публікації, відповідає за те, щоб до списку співавторів були включені тільки ті особи, які відповідають критерію авторства та бере на себе відповідальність за згоду інших авторів статті на її публікацію в журналі.
- Автори повинні повідомити редактора про будь-який потенційний конфлікт інтересів, на які могла б вплинути публікація результатів, що містяться в цьому рукописі.
- Автори повинні чітко вказати джерела всієї процитованої або представленої інформації та мають належним чином оформити посилання на літературні джерела, що використані у роботі, відповідно до вимог APA.
- Редколегія має право відмовити у публікації статті за умов недотримання вимог редакції.
Угода про публікацію та авторські права
Ця угода про публікацію та авторські права («Угода») регулює процедуру подання рукопису праці під назвою _______________________________________________________
Сторонами цієї Угоди є:
________________________________________ (одноосібно або у співавторстві, далі – «Автор»)
та Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, видавець та власник авторських прав на збірник Людинознавчі студії. Серія Педагогіка в особі ректора п. Скотної Н.В. (далі – «Видавець»).
1. ЛІЦЕНЗІЯ НА ВИКОРИСТАННЯ АВТОРСЬКОГО ПРАВА
a) Автор надає Видавцю безоплатну глобальну невиключну ліцензію на публікацію, відтворення, демонстрацію, розповсюдження та використання Статті у довільній формі та на будь-якому носії, повністю або частково, окремо або як частини колективної праці, у тому числі, невиключну ліцензію на публікацію Статті у випуску Публікації, копіювання та розповсюдження індивідуальних передруків Статті, відтворення Статті у повному обсязі в інших публікаціях та відтворення і розповсюдження Статті або анотації до неї у комп'ютерних системах пошуку інформації. Автор зберігає всі авторські права на Статтю (або частину, написану Автором) та всі інші права, які прямо не згадані у цій Угоді.
б) Автор надає Видавцю право передавати на умовах субліцензії або в інший спосіб будь-які ліцензії, надані Видавцю відповідно до цієї Угоди.
в) Повторна публікація. Автор зобов’язаний вимагати згадування Видавця як першовидавця Статті при перевиданні її у будь-якій іншій публікації за згодою Автора. Якщо Видавець уповноважує будь-яку іншу сторону перевидати Статтю згідно з умовами пунктів 1 (а) та 1 (б) цієї Угоди, Видавець зобов’язаний вимагати, щоб ця сторона гарантувала згадування Автора як Автора Статті.
2. РЕДАГУВАННЯ СТАТТІ
Автор дає згоду на редагування Видавцем Статті відповідно до вимог Публікації. У тій мірі, у які правки Видавця прирівнюються до об’єктів інтелектуальної власності, Видавець надає всі права на такі правки Автору. Видавець погоджується на публікацію Статті за умови, що Стаття, у її кінцевому вигляді, є прийнятною як для Автора, так і для Видавця.
3. ГАРАНТІЇ
a) Автор гарантує, що, наскільки йому відомо, Стаття не принижує людської гідності, не посягає на приватне життя і жодним іншим чином не порушує прав людини. Автор зобов'язується звільнити і убезпечити Видавця від таких претензій.
б) Автор гарантує, що Автор має усі необхідні повноваження для підписання цієї Угоди та надання ліцензій, передбачених цією Угодою.
в) Автор гарантує, що Стаття, надана Видавцю, не була опублікована раніше.
4. ТЕРМІН ДІЇ
a) Ця Угода залишається чинною упродовж терміну дії авторських прав на Статтю відповідно до законів про захист авторських прав у кожній країні.
5.ГОНОРАР
Автор погоджується та визнає, що Автор не отримає жодної оплати від Видавця за використання Статті або ліцензій, наданих відповідно до цієї Угоди, за винятком випадків, якщо протилежне погоджено у письмовій формі в окремому порядку. Видавець публікує Статтю та надає Автору переплетений збірник зі Статею в усталеному форматі. Автор має можливість замовити додаткові копії за свій рахунок до того моменту, як Публікація, в якій міститься Стаття, потрапить в друк.
6. ПОВНОТА УГОДИ
Ця Угода замінює всі без винятку інші угоди, усні або письмові, між Автором та Видавцем щодо предмета цієї Угоди. Ця Угода містить усі гарантії та домовленості між сторонами стосовно Статті, і кожна сторона визнає, що не існує жодних інших тверджень, спонукань, обіцянок чи угод з боку або від імені будь-якої зі сторін, за винятком гарантій та домовленостей, що містяться у цій Угоді.
Автор(и):_________ Ректор: Скотна Н.В.,ДДПУ ім. Івана Франка
Підпис:___________ Підпис:______________________
Дата:_____________ Дата:________________________