DOI: https://doi.org/10.24919/2413-2039.11/43.220437

DEVELOPMENT OF STUDENTS’ TALENTS IN UKRAINIAN HIGHER EDUCATION SCHOOLS

Alla Revt, Oresta Karpenko

Анотація


РЕВТЬ Алла – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, вул. Івана Франка, 24, м. Дрогобич, 82100, Україна

E-mail address: alla_revt@ukr.net

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8006-6186

ResearcherID: https://publons.com/researcher/1965658/alla-revt/

КАРПЕНКО Орестадоктор педагогічних наук, професор кафедри загальної педагогіки та дошкільної освіти, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, вул. Івана Франка, 24, м. Дрогобич, 82100, Україна

E-mail address: orestakarpenko@gmail.com

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1841-882X

ResearcherID: https://publons.com/researcher/2899891/oresta-karpenko/

To cite this article: Revt, A., & Karpenko, O. (2020). Development of students’ talents in Ukrainian higher education schools. Human Studies. Series of Pedagogy, 11/43, 50‒62. doi: https://doi.org/10.24919/2413-2039.11/43.220437

Article history

Received: August 15, 2020

Received in revised form: September 25, 2020

Accepted: November 23, 2020

Available online: December 30, 2020

Journal homepage:

http://lssp.dspu.edu.ua/

p-ISSN 2313-2094

e-ISSN 2413-2039

© 2020 The Authors. Human studies. Series of Pedagogy published by Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University & Open Journal Systems. This is an open access article under the CC BY-NC-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/).

 

У статті здійснено комплексний аналіз вітчизняних і зарубіжних напрацювань з питань обдарованості в цілому та обдарованості студентської молоді зокрема; обґрунтовано поняття “обдарованість”; розкрито змістове наповнення провідних понять проблеми. Висвітлено і систематизовано ознаки, види, функції та узагальнено якості обдарованої особистості. Проаналізовано психолого-педагогічні підходи до процесу розвитку обдарованості студентської молоді та представлено результати дослідження стану розвитку обдарованості студентської молоді у закладі вищої освіти.

Досліджено й визначено зміст, форми та методи роботи з обдарованими студентами у закладах вищої освіти України. Охарактеризовано соціальні умови вирішення проблем особистісної соціальної самореалізації і професійного самовизначення обдарованих студентів у нових соціально-економічних умовах. Розкрито шляхи соціальної роботи, які налаштовані на сприяння виявленню та розвитку природних задатків молоді на професійному рівні, а також адресна підтримка кожної талановитої особистості і подальшого розвитку здібностей та обдарованості особистості, її успішної творчої самореалізації.

На основі проведеного дослідження було виявлено стан розвитку компонентів обдарованості у студентів вищих навчальних закладів та визначено, які саме форми роботи зі студентською молоддю найбільш сприяють розвитку здібностей. Акцентовано увагу на тому, що існує необхідність розробки комплексної методики діагностики обдарованості, зокрема визначення рівня загальних здібностей особистості, особливостей інтелекту і креативності (здатності до творчості), а також мотивації, що знаходить своє відображення у численних публікаціях вітчизняних та зарубіжних науковців.


Ключові слова


обдарованість; обдарована студентська молодь; заклади вищої освіти; Україна

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Bogoyavlenskaya, D., & Bogoyavlenskaya, M. (2013). Odarennost: priroda i diagnostika [Giftedness: nature and diagnosis]. Moscow: ANO “CNPRO” [in Russian].

Chudnovskyy, V., & Yurkevych, V. (2005). Obdarovanist – tse unikalnist kozhnoyi osobystosti [Giftedness is the uniqueness of each individual]. Obdarovana dytyna – Gifted Child, 2, 2–7 [in Ukrainian].

Kostyuk, V. (1974). Orhanizatsiyni formy roboty studentskykh naukovykh tovarystv [Organizational forms of student scientific societies]. Naukova studentska tvorchist – Scientific student creativity, 3, 34–37 [in Ukrainian].

Kulchytska, O. (2007). Obdarovanist: pryroda i sut [Giftedness: nature and essence]. Obdarovana dytyna – Gifted Child, 1, 17–24 [in Ukrainian].

Lakin, J.M., & Wai, J. (2020). Spatially gifted, academically inconvenienced: Spatially talented students experience less academic engagement and more behavioural issues than other talented students. British Journal of Educational Psychology, 90, 1015–1038. doi: https://doi.org/10.1111/bjep.12343.

Lukashevych, M. (Ed.). (2002). Sotsialna robota [Social work]. Kyiv: DCSSM [in Ukrainian].

Matyushkin, A. (1989). Kontseptsiya tvorcheskoy odarennosti [The concept of creative talent]. Voprosy psikhologii – Psychological Issues, 6, 29–33 [in Russian].

Molyako, V. (1998). Aktualni sotsialno-psykholohichni aspekty problemy obdarovanosti [Current socio-psychological aspects of the problem of giftedness]. Obdarovana dytyna – Gifted Child, 1, 3–5 [in Ukrainian].

Molyako, V. (2002). Problemy psykholohiyi tvorchosti ta rozrobka pidkhodu do vyvchennya obdarovanosti [Problems of creativity psychology and development of an approach to the study of giftedness]. Obdarovana dytyna – Gifted Child, 4, 33–43 [in Ukrainian].

Ovcharova, R. (2003). Prakticheskaya psikhologiya obrazovaniya [Practical psychology of education]. Moscow: Academy [in Russian].

Raygorodskiy, D. (2002). Prakticheskaya psikhodiagnostika. Metodiki i teksty [Practical psychodiagnostics. Techniques and texts]. Samara: Bakhrakh-M Publishing House [in Russian].

Rean, A., & Kolominskiy, Ya. (2008). Sotsialnaya pedagogicheskaya psikhologiya [Social pedagogical psychology]. St. Petersburg: Prime-EVROZNAK [in Russian].

Renzulli, J. (1977). The Enrichment Triad Model: A guide for developing defensible programs for the gifted and talented. Mansfield Center, CT: Creative Learning Press.

Savenkov, A. (1998). Osnovni pidkhody do rozrobky kontseptsiyi obdarovanosti [Basic approaches to the development of the concept of giftedness]. Pedahohika – Pedagogy, 3, 24–29 [in Ukrainian].

Slobodenyuk, L. (2000). Osoblyvosti pamyati ditey z pidvyshchenymy rozumovymy zdibnostyamy [Peculiarities of memory of children with high mental abilities]. Praktychna psykholohiya i sotsialna robota – Practical Psychology and Social Work, 8, 43–46 [in Ukrainian].

Slobodenyuk, L. (2003). Systema psykholoho-pedahohichnoho poshuku obdarovanykh ditey [The system of psychological and pedagogical search for gifted children]. Psykholoh – Psycholgist, 8 (56), 4–5 [in Ukrainian].

Teplov, B. (1985). Psikhologiya individualnykh razlichiy [Psychology of individual differences]. Moscow: Pedagogika [in Russian].

Torrance, E., & Hall, L. (1980). Assessing the further reaches of creative potential. Journal of Creative Behavior, 14 (1), 1–19.

Voytko, V. (Ed.). (1982). Psykholohichnyy slovnyk [Psychological dictionary]. Kyiv: “Vyshcha shkola” [in Ukrainian].

Wiley, K.R. (2020). The social and emotional world of gifted students: Moving beyond the label. Psychology in the School, 57, 1528–1541. doi: https://doi.org/10.1002/pits.22340.


Пристатейна бібліографія ГОСТ






ISSN 2313-2094 (print); e-ISSN 2413-2039