DOI: https://doi.org/10.24919/2313-2094.2/34.92861

ОСОБЛИВОСТІ ІДЕНТИФІКАЦІЇ ОБДАРОВАНИХ ШКОЛЯРІВ У ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ: АМЕРИКАНСЬКИЙ ДОСВІД

Марина Бойченко

Анотація


Статтю присвячено висвітленню проблеми ідентифікації обдарованих дітей та молоді у загальноосвітніх школах США. З’ясовано сутність основоположного поняття дослідження – обдаровані діти та молодь – в американських законодавчих документах із відображенням штатової специфіки й окреслено складові обдарованості. Схарактеризовано методи та етапи ідентифікації обдарованих школярів в американських загально-освітніх навчальних закладах.


Ключові слова


обдарованість; ідентифікація; обдаровані школярі; американська школа; методи ідентифікації

Повний текст:

PDF

Посилання


Coleman M.R. The Identification of Students Who Are Gifted / M.R. Coleman // ERIC EC Digest № E644. – 2003. – 4 p.

Kaufman S.B. Who is currently identified as gifted in the United States? [Electronic resource] / S.B. Kaufman // Psychology today. – 04 January 2012. – Access mode : https://www.psychologytoday.com/blog/beautiful-minds/201201/who-is-currently-identified-gifted-in-the-united-states.

Marland S.P. Education of the gifted and talented : Report to the Congress of the United States by the U.S. Commissioner of Education and background papers submitted to the U.S. Office of Education / S.P. Marland (2 vols.). – Washington, DC : U.S. Government Printing Office, 1972. – (Government Documents Y4.L 11/2: G36).

McClain M.-C. Identification of Gifted Students in the United States Today: A Look at State Definitions, Policies, and Practices / M.-C. McClain, S. Pfeiffer // Journal of Applied School Psychology. – 2012. – Vol. 28. – P. 59 – 88.

National Association for gifted children. Identification [Electronic resource]. – http://www.nagc.org/resources-publications/gifted-education-practices/identification.

National Excellence : A Case for Developing America’s Talent / P. O’Connell-Ross and others. – Office of Educational Research and Improvement (ED), Washington, DC, 1993. – 42 p.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Coleman M.R. The Identification of Students Who Are Gifted / M.R. Coleman // ERIC EC Digest № E644. – 2003. – 4 p.

 

2. Kaufman S.B. Who is currently identified as gifted in the United States? [Electronic resource] / S.B. Kaufman // Psychology today. – 04 January 2012. – Access mode : https://www.psychologytoday.com/blog/beautiful-minds/201201/who-is-currently-identified-gifted-in-the-united-states.

 

3. Marland S.P. Education of the gifted and talented : Report to the Congress of the United States by the U.S. Commissioner of Education and background papers submitted to the U.S. Office of Education / S.P. Marland (2 vols.). – Washington, DC : U.S. Government Printing Office, 1972. – (Government Documents Y4.L 11/2: G36).

 

4. McClain M.-C. Identification of Gifted Students in the United States Today: A Look at State Definitions, Policies, and Practices / M.-C. McClain, S. Pfeiffer // Journal of Applied School Psychology. – 2012. – Vol. 28. – P. 59 – 88.

 

5. National Association for gifted children. Identification [Electronic resource]. – http://www.nagc.org/resources-publications/gifted-education-practices/identification.

 

6. National Excellence : A Case for Developing America’s Talent / P. O’Connell-Ross and others. – Office of Educational Research and Improvement (ED), Washington, DC, 1993. – 42 p.





ISSN 2313-2094 (print); e-ISSN 2413-2039