DOI: https://doi.org/10.24919/2313-2094.4/36.98539

ПЕРЕДУМОВИ СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТКУ ОСВІТИ ОБДАРОВАНИХ ШКОЛЯРІВ У США, КАНАДІ ТА ВЕЛИКІЙ БРИТАНІЇ

Марина Бойченко

Анотація


У статті висвітлено передумови становлення та розвитку освіти обдарованих школярів у США, Канаді та Великій Британії. Окреслено еволюційні зміни в розумінні сутності обдарованості й особливостей надання педагогічної підтримки зазначеній категорії дітей та молоді учнівського віку від найдавніших часів до кінця ХІХ ст. Доведено, що перші інституціалізовані спроби надання спеціальних освітніх послуг обдарованим школярам у досліджуваних країнах мали місце в другій половині ХІХ ст.

Ключові слова


обдаровані школярі; становлення та розвиток освіти обдарованих школярів; США; Канада; Велика Британія

Повний текст:

PDF

Посилання


Babenko I.Ye. Sotsialno-pedahohichna pidtrymka obdarovanykh ditei u shkolakh USA (Social-pedagogical support of gifted children in the US schools) : avtoref. dys. … kand. ped. nauk : spets. 13.00.01, Luhansk, 2011, 22 p. [in Ukrainian]

Bevz O.P. Pedahohichna pidtrymka osobystisnoho samorozvytku obdarovanykh pidlitkiv u shkolakh USA (Pedagogical support of personal self-development of gifted teenagers in the US schools) : dys. … kand. ped. nauk : 13.00.01, Sumy, 2011, 291 p. [in Ukrainian]

Boichenko M. Osoblyvosti identyfikatsii obdarovanykh shkoliariv u zahalnoosvitnikh navchalnykh zakladakh: amerykanskyi dosvid (The peculiarities of gifted students identification in the secondary schools: American experience), Liudynoznavchi studii : zb. nauk. pr. Drohobytskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Ivana Franka. Seriia «Pedahohika», 2016, Vol. 2/34, pp. 14 – 19. [in Ukrainian]

Lavrinenko L.I. Dytiacha obdarovanist ta yii psykholohichni proiavy: istorychnyi aspekt (Child’s giftedness and its psychological manifestations: historical aspect), Visnyk Chernihivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni T.H. Shevchenka, 2015, № 125, pp. 331 – 334. [in Ukrainian]

Tadeiev P.O. Teoriia i praktyka orhanizatsii navchannia obdarovanykh shkoliariv u USA (20-ti roky XX – pochatok XXI stolittia) (Theory and practice of gifted schoolchildren education organization in the USA (20-ies of the XX – the beginning of the XXI century)) : dys. … d-ra ped. nauk : 13.00.01, Kyiv, 2011, 562 p. [in Ukrainian]

Davis G.A., Rimm S.A. Education of the gifted and talented, Boston, MA : Allyn & Bacon, 2004, 534 р. [in English]

Galton F. Hereditary genius: An inquiry into its laws and consequences, London, 1892, 423 p. [in English]

Good H.G. A history of Western Education (2nd ed.), New York : Macmillan, 1960, 640 p. [in English]

Hirsch N.D.M. Genius and creative intelligence, Cambridge : Sci-Art Publishers, 1931, 379 p. [in English]

Stanley J.C. SMPY’s DT-PI model: Diagnostic testing followed by prescriptive instruction, Intellectually Talented Youth Bulletin, 1978, Summer, № 4 (10), pp. 7 – 8. [in English]

Tannenbaum A. A history of giftedness in school and society In K. Heller, F. Mönks, R. Sternberg, R. Subotnik (Ed.), International handbook of giftedness and talent, 2000, pp. 23 – 53. [in English]

Tannenbaum A. Gifted Children: psychological and educational perspectives, New York : MacMillan Publishing, 1983, 527 р. [in English]

Tsuin-Chen O. Some facts and ideas about talent and genius in Chinese history In G.Z.F. Breday, J.A. Lauwerys (Ed.), Concepts of excellence in education: the yearbook of educaton, New York : Harcourt, Brace and World, 1961, pp. 54 – 61. [in English]

Ziegler A., Heller K.A. Conceptions of giftedness from a meta-theoretical perspective In K. Heller, F. Mönks, R. Sternberg, R. Subotnik eds., International handbook of giftedness and talent, 2000, pp. 3 – 21. [in English]


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Бабенко І.Є. Соціально-педагогічна підтримка обдарованих дітей у школах США : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 / І.Є. Бабенко. − Луганськ, 2011. – 22 с.

Бевз О.П. Педагогічна підтримка особистісного саморозвитку обдарованих підлітків у школах США : дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 / О.П. Бевз. – Суми, 2011. – 291 с.

Бойченко М. Особливості ідентифікації обдарованих школярів у загальноосвітніх навчальних закладах: американський досвід / М. Бойченко // Людинознавчі студії : збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Педагогіка». – 2016. – Вип. 2/34. – С. 14 – 19.

Лавріненко Л.І. Дитяча обдарованість та її психологічні прояви: історичний аспект / Л.І. Лавриненко // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка. – 2015. – № 125. – С. 331 – 334.

Тадеєв П.О. Теорія і практика організації навчання обдарованих школярів у США (20-ті роки ХХ – початок ХХІ століття) : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01 / Петро Олександрович Тадеєв. – К., 2011. – 562 c.

Davis G.A. Education of the gifted and talented / G.A. Davis, S.A. Rimm. – Boston, MA : Allyn & Bacon, 2004. – 534 р.

Galton F. Hereditary genius : An inquiry into its laws and consequences / F. Galton. – London, 1892. – 423 p.

Good H.G. A history of Western Education (2nd ed.) / H.G. Good. – New York : Macmillan, 1960. – 640 p.

Hirsch N.D.M. Genius and creative intelligence / N.D.M. Hirsch. – Cambridge : Sci-Art Publishers, 1931. – 379 p.

Stanley J.C. SMPY’s DT-PI model : Diagnostic testing followed by prescriptive instruction / J.C. Stanley // Intellectually Talented Youth Bulletin. – 1978, Summer. – № 4 (10). – Р. 7 – 8.

Tannenbaum A. A history of giftedness in school and society / A. Tannenbaum // International handbook of giftedness and talent / K. Heller, F. Mönks, R. Sternberg, R. Subotnik eds. – 2000. – P. 23 – 53.

Tannenbaum A. Gifted Children : psychological and educational perspectives / A. Tannenbaum. – New York : MacMillan Publishing, 1983. – 527 р.

Tsuin-Chen O. Some facts and ideas about talent and genius in Chinese history / O. Tsuin-Chen // Concepts of excellence in education : the yearbook of educaton / G.Z.F. Breday, J.A. Lauwerys (Eds). – New York : Harcourt, Brace and World, 1961. – P. 54 – 61.

Ziegler A. Conceptions of giftedness from a meta-theoretical perspective / A. Ziegler, K.A. Heller // International handbook of giftedness and talent / K. Heller, F. Mönks, R. Sternberg, R. Subotnik eds. – 2000. – P. 3 – 21.




ISSN 2313-2094 (print); e-ISSN 2413-2039